Com encaixem el control horari en la quarta revolució industrial?

Raquel Sellarès, Cap de Gestió Preventiva d'Egarsat, ens explica a través de l'article “Control horari versus quarta Revolució Industrial, com ho encaixem?”, publicat recentment per l'Associació Espanyola de Direcció i Desenvolupament de Persones (AEDIPE), com l'entrada en vigor del Reial Decret Llei 8/2019, de 8 de març, de mesures urgents de protecció social i de lluita contra la precarietat laboral en la jornada de treball, pel qual s'estableix l'obligatorietat de registrar les hores de treball ha impactat en una societat que es dirigeix inexorablement cap a la quarta revolució industrial. L'autora analitza i planteja el debat sobre com el control horari pot ser contraproduent en una societat en la qual s'erigeixen empreses centrades en la innovació, la transformació digital i el lideratge basat en la confiança.

El món laboral està transformant treballs en els que es valorava el “presentisme”, per altres focalitzats en l'obtenció de resultats i objectius, el major valor dels quals resideix en la confiança en les persones, la flexibilitat i la conciliació. Encara que l'objectiu de la norma sigui evitar abusos, l'autora incideix en la necessitat de treballar perquè es trobi la manera en la que empresa i treballadors se sentin còmodes en la regulació del tàndem horaris - cultura corporativa. Un bon equilibri perquè l'aplicació de la Llei no impliqui una involució.

Però, com ho aconseguim? Raquel Sellarès ens explica l'important paper que exerceixen les Direccions de Recursos Humans -a través de la negociació col·lectiva- i els comandaments intermedis -els qui també tenen l'obligació de “fitxar”, i ara a més, la de controlar el fitxatge dels seus equips-.

"A Egarsat sempre hem cregut que per a combatre l'absentisme, la clau resideix a gestionar la presència, no l'absència. I no referida a un aspecte “físic” estricte sensu, sinó en el fet de gestionar el benestar de les persones"

No hem d'oblidar com moltes de les causes que generen absentisme, tenen el seu origen en la manca de motivació, dificultat per a conciliar o atendre responsabilitats familiars, insatisfacció amb aspectes relacionats en el treball, entre altres. Davant aquesta realitat, el comandament intermedi, qui coneix bé al seu equip de treball, es converteix en el líder de la gestió de la presència. Aquest tindrà la capacitat d'anticipar-se a les possibles necessitats del seu equip, transmetre canvis de manera positiva, potenciar els punts forts de cada individu, generar major compromís entre els membres de l'equip i adoptar un paper proactiu en la gestió de la flexibilitat.

"Un article que conclou amb la necessitat de trobar un equilibri d'acord als valors de l'empresa, en el que la gestió per part de les Direccions de Recursos Humans i el paper actiu dels comandaments intermedis, seran clau en el procés, ja que són ells els qui coneixen millor als seus equips i el dia a dia. En definitiva, una visió crítica i reveladora sobre l'entrada en vigor del registre de la jornada de treball i la seva obligatorietat en un canvi d'època en el que la innovació, la transformació digital i les professions emergents són ja una realitat"

Accedeix i descarrega't l'article!