Procediment preventiu per a la generació d'una cultura preventiva

L'objectiu principal de la prevenció de riscos laborals és promoure la seguretat i salut de les persones treballadores. Amb el propòsit de millorar les condicions de treball, administracions públiques i empreses, destinen tot tipus de recursos. Així i tot, les contingències professionals continuen produint-se, comportant pèrdues econòmiques, socials i, per sobre de tot, personals.

Egarsat, amb l'ànim d'ajudar a les empreses, ha elaborat el present “procediment preventiu per a la generació d'una cultura preventiva”, on s'exposen els principals aspectes a considerar per part d'aquelles persones amb responsabilitats en prevenció de riscos laborals en les seves empreses, que vulguin abordar un procés intern per a fomentar la generació d'una cultura preventiva.

  1. Establir una política preventiva de promoció de la cultura preventiva des de la gerència. Per a modificar la cultura d'una organització, és necessari un canvi de conducta dels seus membres, independentment de la posició que ocupin en l'escala jeràrquica, i requereix del seu compromís des del convenciment. La implantació de la cultura preventiva ha d'iniciar-se i fomentar-se des de la gerència o alta direcció, ja que són els que han de donar exemple amb el seu lideratge i amb la seva manera d'actuar, passant pels comandaments intermedis, i arribant a cadascun dels membres de l'organització.
  2. Realitzar un pla d'acció per a implementar la cultura preventiva. Una gestió la prevenció de riscos laborals enfocada solament en el compliment formal de la normativa, no garanteix l'obtenció de resultats positius en seguretat i salut, encara que puguin produir-se. La cultura preventiva va més enllà, entesa com un conjunt de valors, hàbits, normes i actituds interioritzades i compartits per tots, que conformen la seva identitat i determinen el comportament de les persones treballadores. Els seus beneficis són:
      • Millora del clima laboral, augment de la participació, motivació i compromís de les persones, que dona lloc a la retenció i atracció del talent.
      • Reducció dels costos econòmics per la disminució de la ràtio d'absentisme i d'accidents laborals.
  3. Crear un programa de lideratge. Una característica inherent dels líders és la capacitat que tenen d'influir sobre els altres per a modificar comportaments, actituds, etc. És imprescindible el paper de la gerència i alta direcció. Així mateix, també es necessari que els aspectes productius no estiguin per sobre dels requisits de seguretat i salut. Alguns factors que ha d'abordar el programa de lideratge són:
      • Preocupar-se per les persones i per les seves condicions de treball.
      • Fomentar la confiança en les persones del seu equip per a delegar responsabilitats.
      • Fomentar la participació i comunicació activa en seguretat i salut.
      • Promoure el treball en equip per a aprofitar les capacitats i aptituds dels seus membres.
      • Reforçar els comportaments segurs i fomentar les propostes de millora per a aprendre dels errors, procés clau en la millora contínua.
  4. Crear un programa de comunicació. La comunicació és una eina fonamental per a generar i fomentar la participació i implicació de totes les persones de l'empresa, i per a implantar una cultura preventiva de manera efectiva i eficaç. El programa ha de tenir en consideració els següents aspectes:
      • Fomentar l'intercanvi d'idees per a buscar sinergies entre les diferents persones, departaments i equips de l'empresa.
      • Comunicació vertical bidireccional: dels escalafons jeràrquics més alts cap avall per a transmetre les directrius, normes, novetats, etc., i cap amunt amb les opinions, suggeriments, comunicacions de riscos, etc., de les persones treballadores.
      • Comunicació horitzontal: per a difondre i compartir informació, així com coneixements entre persones del mateix escalafó jeràrquic, entre departaments, entre equips, etc.
      • Els missatges han de ser clars, senzills, sense ambigüitats, directes i coherents amb les polítiques de l'empresa.
      • Els suggeriments, peticions, queixes, etc., del personal han de ser tingudes en compte i rebre una resposta que justifiqui la decisió adoptada.
  5. Crear un programa de foment de la participació. La participació de la plantilla és fonamental per al bon funcionament d'una organització. És imprescindible aconseguir la seva implicació, cooperació i identificació amb els valors de l'empresa ja que, en general, a les persones els interessa participar en aquelles actuacions i/o decisions que els afecten d'alguna manera. Els seus beneficis són:
      • Millora el treball en equip en crear-se vincles emocionals positius.
      • La implicació de tots contribueix al fet que el personal senti com a pròpies les actuacions en matèria de seguretat i salut.
      • La percepció que tenen les persones dels riscos dels seus llocs de treball i la seva ajuda, és molt útil per a valorar i quantificar el risc.
  1. Crear un pla de formació. La formació és clau per a millorar i ampliar les capacitats, aptituds i actituds de les persones en el treball. A més de la formació tècnica i preventiva, se'ls ha de formar per a desenvolupar competències, com la comunicació proactiva, l'empatia, el lideratge, el treball en equip, etc., molt importants perquè la seguretat i salut es converteixi en un valor clau de l'empresa. És recomanable que un pla de formació tingui les següents característiques:
      • Estigui adaptat a les necessitats per a l'acompliment del treball.
      • Aprofiti els coneixements de les persones sèniors per a formar als júniors.
      • Realitzi la formació pràctica in situ per a corregir els comportaments insegurs i reforci els segurs.
      • Utilitzi les noves tecnologies per a la formació: realitat virtual, gamificació, etc.
  2. Foment d'una política preventiva enfront dels efectes del canvi climàtic. Davant els canvis que està provocant el canvi climàtic en el planeta, és necessari que les empreses, les persones i la societat, en general, facin un ús responsable i sostenible dels recursos naturals, racionalitzant i optimitzant les fonts d'energia utilitzades (energies renovables, etc.), usant l'aigua tenint en compte que és un bé escàs, minimitzant els residus, etc., per a garantir un desenvolupament sostenible.
  3. Foment de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Les empreses són una font de riquesa per a la societat pels llocs de treball que creen, pels béns que produeixen, etc. Així mateix, tenen la responsabilitat de retornar a la societat una part dels seus beneficis per a contribuir a la millora d'aquesta. La RSC es defineix com la responsabilitat que té una organització amb la comunitat de la qual forma part. Es caracteritza per la manera de dirigir-la i està enfocada i orientada a gestionar adequadament els impactes provocats per la seva activitat sobre els seus clients, persones treballadores, accionistes, comunitats locals, medi ambient, i cap a la societat en general. Aquesta responsabilitat té una gran influència en la capacitat de compra i consum de la societat i en el creixement de les organitzacions.

Contacta amb nosaltres a través de gestpreven@egarsat.es si vols sol·licitar assessorament individualitzat en aquesta matèria.