L'objectiu principal de la prevenció de riscos laborals és promoure la seguretat i salut de les persones treballadores. Amb el propòsit de millorar les condicions de treball, administracions públiques i empreses, destinen tot tipus de recursos. Així i tot, les contingències professionals continuen produint-se, comportant pèrdues econòmiques, socials i, per sobre de tot, personals.
Egarsat, amb l'ànim d'ajudar a les empreses, ha elaborat el present “procediment preventiu per a la generació d'una cultura preventiva”, on s'exposen els principals aspectes a considerar per part d'aquelles persones amb responsabilitats en prevenció de riscos laborals en les seves empreses, que vulguin abordar un procés intern per a fomentar la generació d'una cultura preventiva.
- Establir una política preventiva de promoció de la cultura preventiva des de la gerència. Per a modificar la cultura d'una organització, és necessari un canvi de conducta dels seus membres, independentment de la posició que ocupin en l'escala jeràrquica, i requereix del seu compromís des del convenciment. La implantació de la cultura preventiva ha d'iniciar-se i fomentar-se des de la gerència o alta direcció, ja que són els que han de donar exemple amb el seu lideratge i amb la seva manera d'actuar, passant pels comandaments intermedis, i arribant a cadascun dels membres de l'organització.
- Realitzar un pla d'acció per a implementar la cultura preventiva. Una gestió la prevenció de riscos laborals enfocada solament en el compliment formal de la normativa, no garanteix l'obtenció de resultats positius en seguretat i salut, encara que puguin produir-se. La cultura preventiva va més enllà, entesa com un conjunt de valors, hàbits, normes i actituds interioritzades i compartits per tots, que conformen la seva identitat i determinen el comportament de les persones treballadores. Els seus beneficis són:
-
- Millora del clima laboral, augment de la participació, motivació i compromís de les persones, que dona lloc a la retenció i atracció del talent.
- Reducció dels costos econòmics per la disminució de la ràtio d'absentisme i d'accidents laborals.
-
- Crear un programa de lideratge. Una característica inherent dels líders és la capacitat que tenen d'influir sobre els altres per a modificar comportaments, actituds, etc. És imprescindible el paper de la gerència i alta direcció. Així mateix, també es necessari que els aspectes productius no estiguin per sobre dels requisits de seguretat i salut. Alguns factors que ha d'abordar el programa de lideratge són:
-
- Preocupar-se per les persones i per les seves condicions de treball.
- Fomentar la confiança en les persones del seu equip per a delegar responsabilitats.
- Fomentar la participació i comunicació activa en seguretat i salut.
- Promoure el treball en equip per a aprofitar les capacitats i aptituds dels seus membres.
- Reforçar els comportaments segurs i fomentar les propostes de millora per a aprendre dels errors, procés clau en la millora contínua.
-
- Crear un programa de comunicació. La comunicació és una eina fonamental per a generar i fomentar la participació i implicació de totes les persones de l'empresa, i per a implantar una cultura preventiva de manera efectiva i eficaç. El programa ha de tenir en consideració els següents aspectes:
-
- Fomentar l'intercanvi d'idees per a buscar sinergies entre les diferents persones, departaments i equips de l'empresa.
- Comunicació vertical bidireccional: dels escalafons jeràrquics més alts cap avall per a transmetre les directrius, normes, novetats, etc., i cap amunt amb les opinions, suggeriments, comunicacions de riscos, etc., de les persones treballadores.
- Comunicació horitzontal: per a difondre i compartir informació, així com coneixements entre persones del mateix escalafó jeràrquic, entre departaments, entre equips, etc.
- Els missatges han de ser clars, senzills, sense ambigüitats, directes i coherents amb les polítiques de l'empresa.
- Els suggeriments, peticions, queixes, etc., del personal han de ser tingudes en compte i rebre una resposta que justifiqui la decisió adoptada.
-
- Crear un programa de foment de la participació. La participació de la plantilla és fonamental per al bon funcionament d'una organització. És imprescindible aconseguir la seva implicació, cooperació i identificació amb els valors de l'empresa ja que, en general, a les persones els interessa participar en aquelles actuacions i/o decisions que els afecten d'alguna manera. Els seus beneficis són:
-
-
- Millora el treball en equip en crear-se vincles emocionals positius.
- La implicació de tots contribueix al fet que el personal senti com a pròpies les actuacions en matèria de seguretat i salut.
- La percepció que tenen les persones dels riscos dels seus llocs de treball i la seva ajuda, és molt útil per a valorar i quantificar el risc.
-
- Crear un pla de formació. La formació és clau per a millorar i ampliar les capacitats, aptituds i actituds de les persones en el treball. A més de la formació tècnica i preventiva, se'ls ha de formar per a desenvolupar competències, com la comunicació proactiva, l'empatia, el lideratge, el treball en equip, etc., molt importants perquè la seguretat i salut es converteixi en un valor clau de l'empresa. És recomanable que un pla de formació tingui les següents característiques:
-
- Estigui adaptat a les necessitats per a l'acompliment del treball.
- Aprofiti els coneixements de les persones sèniors per a formar als júniors.
- Realitzi la formació pràctica in situ per a corregir els comportaments insegurs i reforci els segurs.
- Utilitzi les noves tecnologies per a la formació: realitat virtual, gamificació, etc.
-
- Foment d'una política preventiva enfront dels efectes del canvi climàtic. Davant els canvis que està provocant el canvi climàtic en el planeta, és necessari que les empreses, les persones i la societat, en general, facin un ús responsable i sostenible dels recursos naturals, racionalitzant i optimitzant les fonts d'energia utilitzades (energies renovables, etc.), usant l'aigua tenint en compte que és un bé escàs, minimitzant els residus, etc., per a garantir un desenvolupament sostenible.
- Foment de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Les empreses són una font de riquesa per a la societat pels llocs de treball que creen, pels béns que produeixen, etc. Així mateix, tenen la responsabilitat de retornar a la societat una part dels seus beneficis per a contribuir a la millora d'aquesta. La RSC es defineix com la responsabilitat que té una organització amb la comunitat de la qual forma part. Es caracteritza per la manera de dirigir-la i està enfocada i orientada a gestionar adequadament els impactes provocats per la seva activitat sobre els seus clients, persones treballadores, accionistes, comunitats locals, medi ambient, i cap a la societat en general. Aquesta responsabilitat té una gran influència en la capacitat de compra i consum de la societat i en el creixement de les organitzacions.
Contacta amb nosaltres a través de gestpreven@egarsat.es si vols sol·licitar assessorament individualitzat en aquesta matèria.