Claus per evitar els accidents in itinere o en missió

L'objectiu principal de la prevenció de riscos laborals és promoure la seguretat i salut de les persones treballadores. Amb el propòsit de millorar les condicions de treball, administracions públiques i empreses, destinen tot tipus de recursos. Així i tot, les contingències professionals continuen produint-se, comportant pèrdues econòmiques, socials i, per sobre de tot, personals.

Egarsat, amb l'ànim d'ajudar les empreses a reduir la seva sinistralitat, ha elaborat el present "procediment preventiu des de la perspectiva de la seguretat viària ", on s'exposen els principals aspectes a considerar per part d'aquelles persones amb responsabilitats en prevenció de riscos laborals en les seves empreses, que vulguin abordar un procés intern per a evitar i/o disminuir els accidents in itinere i en missió.

  1. Formació en seguretat laboral viària. El fet de disposar del permís de conduir, no implica que es tingui tota la formació necessària i adequada en seguretat viària. Per això, es poden impartir cursos en aquesta matèria on s'informi sobre els riscos generals o específics de la conducció, canvis d'hàbits i actituds al volant que poden adoptar les persones treballadores, o els factors humans que influeixen en la conducció, entre altres. Un altre tipus de formació a oferir, és aquella destinada a aprendre a conduir de manera segura i/o defensiva (aprendre a anticipar-se a les situacions de perill), especialment recomanada per als conductors professionals.
  2. Campanyes de conscienciació. De forma periòdica, és recomanable fer arribar informació que fomenti el bon comportament al volant, lliurant cartells i tríptics amb recomanacions, o instaurant de manera anual la setmana de la mobilitat, que a nivell europeu se celebra durant el mes de setembre.
  3. Programa de canvi d'actituds. Implementar programes mitjançant els quals s'analitzin les actituds de la plantilla davant el volant. D'aquesta manera, es poden detectar aquelles que no comporten comportaments segurs i conscienciar-la per a fomentar el canvi.
  4. Mesures enfocades a l'organització del treball. Es poden flexibilitzar els horaris d'entrada i sortida per a evitar les hores punta de circulació, o instaurar la jornada intensiva o el teletreball per a disminuir i/o evitar desplaçaments, que són mesures organitzatives que eviten l'exposició al risc laboral vial.
  5. Organització de la càrrega de treball. El volum de càrrega de treball i el temps establert per a dur-lo a terme, incideix directament sobre els factors de risc en la conducció, com per exemple l'estrès, la fatiga o l'excés de velocitat. Per això, és recomanable que en l'avaluació de la càrrega de treball es tinguin en compte els terminis de lliurament, temps d'espera de càrrega i descàrrega, i temps de descans en llargs recorreguts.
  6. Reduir l'ús del vehicle privat. Fomentar entre la plantilla l'ús del transport públic, animar a les persones a què realitzin trajectes curts amb la bicicleta o el patinet, posar a la seva disposició un servei de llançadora (transport d'anada i de tornada des d'un mateix punt de partida i destí) o informar sobre la possibilitat de compartir vehicle amb altres persones.
  7. Desplaçaments durant la jornada laboral. Per a aquelles persones el treball de les quals implica haver de desplaçar-se habitualment, és recomanable tenir estipulades unes pautes d'actuació a l'hora de triar el mitjà de transport a utilitzar. Per exemple, utilitzant el tren o avió en distàncies superiors a 300km.
  8. Vehicles d'empresa. Comptar amb vehicles segurs realitzant revisions periòdiques, si pot ser més exhaustives que les estipulades pel fabricant. Comprovar que l'ús que es fa dels vehicles és adequat i en cas d'adquisició, procurar que compti amb l'última tecnologia en seguretat.
  9. Vies i rutes. Informar la plantilla sobre les rutes segures que existeixen en el trajecte a realitzar, les zones en les quals hi ha concentració de trànsit i aquells punts que han d'evitar-se a causa de la seva sinistralitat, així com les zones de descans disponibles en els seus trajectes.
  10. Estudis sobre els accidents. Per a aquells casos en els quals no ha estat possible evitar l'accident, realitzar diferents estudis que ens ajudin a analitzar els motius pels quals s'han produït, i, d'aquesta manera, actuar directament sobre ells. Alguns exemples són els estudis sobre els perfils de les persones treballadores i sobre els vehicles més accidentats.
  11. Realització d'un pla de mobilitat. Davant la necessitat de realitzar actuacions per a protegir la plantilla en matèria de seguretat laboral viària, és aconsellable elaborar un pla de mobilitat en el qual s'avaluïn els riscos i es proposin les mesures preventives que es considerin oportunes per a minimitzar-los.

Contacta amb nosaltres a través de gestpreven@egarsat.es si vols sol·licitar assessorament individualitzat en aquesta matèria.