- Els autònoms disposen de sis mesos per incorporar-se al nou Sistema
- S'incorporen noves comunicacions de dades a través d’aquest Sistema per a les empreses
El darrer 6 de març, va sortir publicada al BOE l'Ordre ESS / 214/2018, d'1 de març, per la qual es modifica l'Ordre ESS / 484/2013, de 26 de març, per la qual es regula el Sistema de remissió electrònica de dades en l'àmbit de la Seguretat Social (Sistema RED).
El Sistema RED és el sistema de remissió electrònica de dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social que permet l'intercanvi electrònic o de dades o documents, així com la comunicació d'actuacions administratives entre aquest servei i les entitats gestores de la Seguretat Social i els autoritzats per a això, per tal de facilitar el compliment de les obligacions de la Seguretat Social.
L'Ordre ESS/214/2018 modifica en els seus punts 1 i 2 la normativa existent sobre la matèria (Ordre ESS / 484/2013) i introdueix les següents novetats:
Ampliació de l'obligatorietat d'estar d'alta al sistema RED a determinats col·lectius
L'afiliació al Sistema RED passa a ser obligatòria per als següents grups:
- Tots els treballadors incorporats en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) i en el Règim Especial dels Treballadors del Mar, quedant exempts d'aquesta obligació els següents col·lectius:
- Professionals taurins
- Professionals incorporats al Sistema d'Empleats de la Llar
- Grups segon i tercer dels autònoms del Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar..
- Les empreses, agrupacions d'empreses i altres subjectes responsables del compliment de l'obligació de cotitzar al Règim General de la Seguretat Social, pel que fa al col·lectiu dels representants de Comerç i al Sistema Especial de la Indústria Resinera.
De quin termini disposen els treballadors autònoms per incorporar-se al sistema RED?
Els treballadors per compte propi disposen d'un termini màxim de 6 mesos, a comptar des del dia 1 de març (fins al 31 d'agost), per donar-se d'alta al sistema RED.
Com poden fer-ho?
El treballador autònom pot afiliar-se ell mateix com a autoritzat RED, o bé fer-ho a través d'una gestoria.
El treballador per compte propi que ja disposa d'un assessor autoritzat RED que faci les gestions en nom seu, no ha de realitzar cap tràmit.
Per contra, l’autònom que vulgui figurar com a autoritzat RED, ha de disposar d'un certificat digital. Per a això, haurà de presentar en la Tresoreria General una fotocòpia del DNI, la documentació que acrediti que està donat d'alta com a autònom i una sol·licitud d'autorització per accedir al sistema. L’autoritzat RED es preassigna a l'interessat, que a través de la Seu Electrònica de la TGSS confirmarà la seva assignació.
Incorporació d'una nova comunicació de dades per a les empreses
S'introdueix, dins de les actuacions que poden ser objecte de transmissió electrònica a través del sistema RED, una nova comunicació per part de les empreses de les dates d'inici de:
- la suspensió del contracte de treball o del corresponent permís, a efectes de tramitar les prestacions per maternitat, paternitat, risc durant l'embaràs i risc durant la lactància natural*
- les reduccions de jornada de treball dels progenitors, adoptants o acollidors, als efectes de tramitar la prestació de cura de menors afectats per càncer o altres malalties greus, de què siguin beneficiaris els treballadors per compte d'altri o assimilats.
* L'obligatorietat de remetre les comunicacions empresarials de la data d'inici de la suspensió del contracte de treball a efectes de les prestacions per maternitat i paternitat, sorgeix efectes a partir del dia 1 d'abril.
Pots consultar el text íntegre de l'Ordre ESS / 214/2018 aquí
