Les mascaretes han estat un element essencial en la lluita contra la COVID-19, que ens ha ajudat a evitar els contagis. Ara a l’abril del 2022, el Ministeri de Sanitat, mitjançant el Reial decret 286/2022, de 19 d’abril pel qual es modifica l’obligatorietat de l’ús de mascaretes durant la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, procedeix a eliminar-ne el seu ús obligatori als interiors.
En aquest Reial decret s’estableixen els àmbits on caldrà fer servir la mascareta de forma obligatòria, les recomanacions d’ús en persones vulnerables, així com en espais tancats d’ús públic en què es romandrà durant molt de temps, en esdeveniments de gran afluència de persones o en entorns familiars i celebracions privades, en aquest cas depenent de si hi ha persones de risc.
Com actuar a l’àmbit laboral?
A l’entorn laboral, s’especifica que, de forma general, el seu ús no serà obligatori, deixant aquesta darrera decisió en mans dels serveis de prevenció de riscos laborals, que hauran de fer una avaluació del lloc de treball per determinar si aquesta mesura preventiva és necessària, al lloc de treball o a determinats espais d’aquest.
Com a excepció a aquesta regla general, es mantindrà l’obligatorietat de l’ús de mascareta als:
- Centres, serveis i establiments sanitaris.
- Centres sociosanitaris.
- Mitjans de transport públic de viatgers (excepte andanes i estacions).
Hi ha cert tipus de persones treballadores a qui se’ls recomana seguir portant-les:
- Grups vulnerables que estiguin en contacte durant llargs períodes amb altres persones en distàncies menors a 1,5m.
- Que tinguin relació amb àmbits vulnerables, institucionalitzades o a domicilis.
Davant aquesta nova situació, què han de fer les empreses?
Els serveis de prevenció hauran d’avaluar els llocs de treball d’acord amb les recomanacions indicades al “Procediment d’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals davant de l’exposició al SARS-Cov-2” elaborat pel Ministeri de Sanitat.
Com avaluaran els riscos els serveis de prevenció?
Segons aquest procediment, els serveis de prevenció assessoraran l’empresari i avaluaran els llocs de treball tenint en compte:
- Si la ventilació és l’adequada.
- L’aforament del centre de treball.
- Si es pot mantenir la distància d’1,5m.
- El temps que es roman al centre de treball.
- El tipus d’activitat que es realitza.
- Les condicions de temperatura i humitat relativa.
- L’ús d’espais comuns (vestuaris, menjadors, etc.).
- Si es fa servir transport particular compartit.
- Si hi ha persones vulnerables als llocs de treball.
Aquesta avaluació de riscos del lloc de treball serà la base sobre la qual prendre la decisió sobre quines mesures preventives s’han d’adoptar, entre d’altres l’ús o no de mascaretes als centres de treball.
El mateix procediment recomana consultar la informació cientificotècnica sobre l’efectivitat de les mesures preventives per controlar la transmissió i els documents relacionats amb el risc de transmissió del SARS-Cov-2 mitjançant aerosols i recomanacions d’operació i manteniment dels sistemes de climatització i ventilació d’edificis i locals per a la prevenció de la propagació del SARS-CoV-2.
Contacta amb nosaltres a través de gestpreven@egarsat.es si vols sol·licitar assessorament individualitzat en aquesta matèria.
Descarrega’t el nostre codi “Humanitzant la COVID-19” i descobreix 23 Bones pràctiques empresarials durant la pandèmia de la COVID-19.