Obligacions de la persona ocupadora en el servei de la llar segons el Reial Decret 893/2024

Si tens contractada una persona treballadora al servei de la llar, el Reial Decret 893/2024, de 10 de setembre, estableix una sèrie d’obligacions per garantir la seva seguretat, salut i drets laborals.

A continuació, t’expliquem pas a pas què has de fer:


1. Avaluar els riscos de la feina

  • Realitza una avaluació de riscos laborals adaptada a les tasques de la persona treballadora (neteja, cura de persones, etc.), considerant tant les característiques de l’activitat com les de la persona treballadora.

  • Identifica riscos com caigudes, cops, talls, exposició a productes de neteja, així com factors ergonòmics, psicosocials i organitzatius.

  • L’avaluació s’ha d’actualitzar davant canvis en les condicions de treball o després d’un incident.
  • Utilitza l’eina oficial i gratuïta de Prevencion10.es, emprant el qüestionari EVALUA-T, dissenyat específicament per al servei de la llar familiar.

Conserva l’avaluació de riscos per escrit o en format digital, documenta les mesures adoptades i entrega’n una còpia a la persona treballadora.


2. Establir mesures preventives

Un cop identificats els riscos, adopta mesures per minimitzar-los:

  • Equips de treball adequats per a cada tasca (escales o tamborets estables, estris de neteja ergonòmics, etc.).

 

  • Equips de protecció individual (EPI) segons l’avaluació de riscos, indicant els riscos que cobreixen (guants, mascaretes, calçat antilliscant, etc.).

Aquestes mesures mai no han de suposar despeses per a la persona treballadora.


3. Formació preventiva

  • És obligatòria a l’inici de la feina i única, encara que la persona empleada treballi per a diverses persones ocupadores.

  • Inclou riscos generals i específics segons el domicili.

  • Pot impartir-se dins la jornada o fora d’aquesta, compensant el temps utilitzat.

  • És completament gratuïta; finançada pel SEPE i FUNDAE.


4. Rebre propostes de millora de les persones treballadores

Com a persona ocupadora, has de permetre que la persona treballadora:

  • Proposi formes de millorar la seguretat i salut en el seu treball.
  • Suggeris millores en l’organització de les tasques perquè siguin més segures.
  • Participi en la prevenció de riscos aportant idees basades en la seva experiència diària.

Aquestes propostes ajuden a crear un entorn laboral més segur i col·laboratiu.


5. Garantir la vigilància de la salut

  • La persona treballadora té dret a un reconeixement mèdic, que és voluntari i garanteix la intimitat.

  • Pot realitzar-se cada tres anys com a norma general, amb una periodicitat menor si hi ha motius mèdics o canvis en les condicions de treball.

  • Està finançat pel Sistema Nacional de Salut i no té cost per a la persona ocupadora.

  • Inclou una avaluació inicial en incorporar-se al lloc o assumir tasques amb nous riscos.

Has d’informar del dret, facilitar la seva realització i acreditar que s’ha dut a terme.


6. Actuar si existeix un risc greu i imminent

La persona treballadora pot interrompre la seva activitat i sortir del domicili si percep un risc greu i imminent.

Com a persona ocupadora, has de:

  • Atendre la situació.
  • Retirar el risc si és possible.
  • Dialogar i documentar les mesures adoptades.

No pots sancionar ni perjudicar la persona treballadora per actuar davant un risc greu.


7. Prevenir i actuar davant situacions de violència, assetjament o discriminació

Has de garantir un entorn de treball lliure de violència, assetjament sexual, assetjament moral o discriminació.

Si ocorre alguna d’aquestes situacions:

  • La persona treballadora pot abandonar el domicili immediatament.
  • Aquest abandonament no es considera dimissió i no serà sancionat.
  • La persona ocupadora ha de col·laborar i adoptar mesures per resoldre la situació.

L’INSST publicarà properament un protocol oficial.


8. Organitzar la prevenció

Pots complir les teves obligacions de prevenció de tres maneres:

  • Fent-ho tu mateix/a, utilitzant l’eina oficial de Prevenció10.
  • Designant una altra persona de confiança.
  • Contractant un servei extern de prevenció.

No s’exigeix contractar un servei de prevenció extern.


9. Entrada en vigor i terminis clau

  • El Reial Decret-llei va entrar en vigor el 12 de setembre de 2024.

  • L’obligació de comptar amb l’avaluació de riscos i les mesures preventives és exigible des del 14 de novembre de 2025.

  • Les obligacions relatives a la formació preventiva i a la vigilància de la salut seran exigibles 6 mesos després de la posada a disposició de l’eina oficial gratuïta elaborada per l’INSST.

Sobre Prevención10

  • Totalment gratuïta i d’accés lliure.
  • Desenvolupada per l’INSST.
  • Permet generar un document amb:
      • Avaluació de riscos laborals del domicili.
      • Mesures preventives que ha d’implementar la persona ocupadora.
      • Materials informatius per a la persona treballadora.
  • Permet registrar dates per aplicar les mesures i fer-ne seguiment.
  • Inclou recursos específics per a tasques domèstiques (neteja, cuina, cura, etc.).
  • Telèfon gratuït: 913 63 43 00
  • Adreça electrònica: prevencion10@insst.mites.gob.es
  • Vídeo recomanat: Prevencion10.es per a l’ocupació domèstica

Prevenció de riscos laborals per a persones empleades de la llar