Beneficis de l'activitat física per a la salut

El cos humà està dissenyat per moure’s regularment al llarg del dia. Mantenir un estil de vida físicament i mentalment actiu és clau per gaudir d'una bona salut i, per això, hem de procurar posar-lo en pràctica en les diferents activitats quotidianes que duem a terme (laborals, d'oci, de la llar, etc.) i en totes les etapes de la nostra vida.

Els beneficis físics, mentals i psicològics de portar una vida activa, en combinació amb altres hàbits saludables com seguir una bona alimentació o no fumar, són molt nombrosos i constitueixen una de les millors maneres de prevenir possibles problemes de salut. Cal no oblidar que la inactivitat física és, avui, el quart factor de risc de mortalitat a tot el món per darrere de la hipertensió, el tabaquisme i la hiperglucèmia.

Davant d'un escenari de major longevitat, de retard de l'edat de jubilació i d'una població en situació d'envelliment progressiu, l'activitat física esdevé imprescindible per conservar una bona qualitat de vida durant el màxim nombre d'anys possible.

Què passa en el nostre organisme quan realitzem activitat física?

Quan sotmetem regularment al nostre cos a activitat física, aquest s'adapta a les noves demandes, generant efectes positius en diferents òrgans i sistemes de l'organisme:

Sobre el sistema circulatori:

  • Millora l'aportació del reg sanguini a tots els òrgans i l'eliminació de toxines
  • Disminueix la tensió arterial prevenint la hipertensió
  • Disminueix el colesterol total i LDL ( "dolent") i augmenta el colesterol HDL ( "bo")
  • Millora la regulació de la glucèmia a la sang
  • Disminueix la formació de coàguls en els vasos sanguinis prevenint els infarts i embòlies

Sobre el cor:

  • Disminueix la freqüència cardíaca de repòs
  • Millora l'eficiència cardíaca en augmentar el flux sanguini en cada batec i enforteix el cor
  • Disminueix el risc de patir malalties cardiovasculars

Sobre l'aparell locomotor:

  • Millora el funcionament del sistema múscul-esquelètic i enforteix les estructures articulars (ossos, cartílags, lligaments, tendons); també contribueix a millorar la qualitat de vida i a reduir el grau de dependència, especialment entre les persones de més edat
  • Augmenta l'elasticitat muscular i articular, facilitant la realització de les activitats de la vida quotidiana; incrementa la força i resistència muscular, ajudant a prevenir el deteriorament de la musculatura
  • Prevé l'aparició de l'osteoporosi

Sobre el metabolisme:

  • Millora l'aprofitament de l'oxigen que arriba a l'organisme pel reg sanguini
  • Facilita la digestió, millora el trànsit intestinal i disminueix el risc de patir càncer de còlon
  • Durant l'activitat es consumeixen greixos, contribuint a la pèrdua i al control del pes
  • Incrementa la secreció de diferents hormones que contribueixen a la millora de les funcions de l'organisme; augmenta la sensació de benestar per l'alliberament d'endorfines

Sobre aspectes psicosocials:

  • Ajuda a agafar i millorar la qualitat del son
  • Disminueix el grau d'ansietat, agressivitat, i ira.
  • Redueix la sensació de fatiga i augmenta l'energia per realitzar les activitats quotidianes
  • Redueix els estats d'ànim negatius i depressius
  • Facilita i enforteix les relacions socials, i ajuda a prevenir conductes antisocials
  • És un factor important en la prevenció de certs hàbits no saludables (tabac, alcohol ...)

Promoure l'activitat física en l'àmbit laboral

Amb l'objectiu de mantenir i millorar l'estat de salut dels seus treballadors, és aconsellable que l’empresa posi en marxa accions dirigides a fomentar la pràctica d'activitat física i d'un estil de vida saludable, que poden anar des de la invitació a pujar per les escales en lloc d'agafar l'ascensor o anar a la feina caminant o en bicicleta, fins a la implementació de programes d'exercici físic o de relaxació.

Hi ha una relació directa entre la pràctica d'exercici físic i un major benestar psicològic dels treballadors. A nivell d'equip, a més de reduir els nivells d'estrès, permet millorar les relacions professionals i el treball col·laboratiu afavorint, amb això, un millor clima laboral i un major sentiment de pertinença a l'organització. Per a l'empresa, reverteix en l’assoliment d’una major productivitat laboral i en obtenir menors índexs d'absentisme laboral.

Tota empresa saludable ha de vetllar per garantir l'equilibri entre la vida laboral i la salut. En aquest sentit, l'esforç de qualsevol organització per promoure un estil de vida saludable serà, sens dubte, beneficiós tant per a la companyia com per als seus treballadors, així com per a la societat en general, a curt, mig i llarg termini.