Benestar laboral a través de la gestió emocional

Intel·ligència emocional,

“Capacitat per a reconèixer sentiments propis i aliens, i l'habilitat per a gestionar-los”

Aquesta arxiconeguda definició d'intel·ligència emocional exposada per Daniel Goleman obliga al lector a plantejar-se què engloben les seves paraules i, el que és més important, com podem aplicar-la en el nostre entorn laboral.

D'una banda tanca l'habilitat de conèixer-se a un mateix, de comprendre la nostra pròpia vida emocional, identificant els nostres sentiments i emocions, assumint-los amb la destresa necessària per a resoldre els problemes quotidians vinculats a ells.

Quan ens pregunten si tenim aquesta capacitat, la majoria de nosaltres responem afirmativament. Pràcticament totes les persones consideren conèixer-se bé i comprendre les emocions dels altres. No obstant això, la realitat és que en moltes ocasions confonem els sentiments amb les emocions, o no sabem definir com ens sentim, verbalitzant fins i tot que no trobem la paraula que identifiqui l'emoció que experimentem. Això és indicatiu que encara ens queda camí per recórrer en “l’alfabetització emocional”.

Comença aquest camí preguntant-te: Quant temps al dia sents l'emoció que desitges? Penses fins i tot en això? Llença't i identifica quines emocions sents en un dia i si aquestes són les que desitges.

Després de conèixer-se un mateix, hem de mirar a l'exterior i tenir l'habilitat de construir relacions positives amb les persones del nostre voltant, incloent aquelles que es troben en els nostres llocs de treball, els nostres companys amb els que passem moltes hores al dia.

En aquesta ocasió planteja't: La majoria de relacions interpersonals del meu treball són positives? T'animo a que les enumeris i reflexionis sobre cadascuna d'elles.

 

I què més pots fer en el teu dia a dia laboral?

En la millora del benestar emocional, és important recordar que:

  • Les emocions no són bones ni dolentes, sinó que són senyals d'informació que ens ajuden a saber com ens sentim i com actuar. Per exemple, la tristesa indica la pèrdua d'alguna cosa o algú valuós per a tu. Per tant, podria indicar la necessitat d'amor.
  • Intenta identificar l'emoció subjacent a la teva conducta. Pregunta't què sents. Les teves emocions han d'estar lligades a les teves conductes. Has de saber què sents per a saber com influeixen en el teu comportament. No reprimeixis les emocions.
  • Àmplia el teu vocabulari emocional. Si bé és cert que existeixen emocions bàsiques, 4 o 6 depenent de l'autor (tristesa, alegria, por, empipament, sorpresa, angoixa). No tinguis prou en pensar “estic trist”, pensa si és possible que estiguis malenconiós, taciturn o decebut, per exemple.
  • A vegades l'emoció aparent no és l'original. Reflexiona sobre l'origen de l'emoció. Per exemple, pots sentir-se traït perquè el teu company no ha confiat en tu per al desenvolupament d'un nou projecte. En aquesta ocasió, l'emoció aparent és d'empipament. No obstant això, podria ser de tristesa, perquè perceps que ell no considera la vostra amistat tan valuosa com ho és per a tu.
  • Observa el teu llenguatge corporal i el dels altres. Aquest pot ajudar-te a identificar les teves emocions i el que senten els que t'envolten. Per exemple t'has plantejat en quines situacions et creues de braços i que sents en aquest moment? Ara que ho has fet, quan creues els braços, creus que seràs més conscient de la teva emoció i, per tant , serà més fàcil canviar-la si ho desitges?
  • Pregunta't el perquè dels altres, de la seva conducta i de la seva emoció. Per a això, has de desenvolupar la teva empatia i la capacitat de gestionar les teves relacions amb els altres. Davant les conductes dels altres, pregunta't perquè han reaccionat així. Quina emoció resideix després de la seva conducta. Per exemple, darrere d'un greuge pot haver-hi por i mitjançant aquest insult l'altra persona intentar defensar-se.

Contínuament ens relacionem amb els nostres companys de feina, experimentant emocions de tota mena i, per això, és important prendre consciència d'aquestes emocions, allunyant-nos de situacions que generin ansietat i malestar, amb l'objectiu d'aconseguir un benestar emocional en els nostres llocs de treball.