Treball accessible i segur per a persones amb capacitats especials

La diversitat i la inclusió en el mercat de treball són valors fonamentals que fomenten el creixement i el desenvolupament; comptar amb persones amb capacitats diferents en l’empresa és enriquidor i beneficiós per ambdues parts.

Els empleats, mitjançant la seva feina, es desenvolupen professional, social i personalment, augmentant així el seu grau d’autonomia. Al seu torn, les organitzacions obtenen un millor clima laboral i, paral·lelament, una millor imatge de la seva marca cap a l’exterior.

Tanmateix, és necessari que l’empresa atengui les capacitats diferents d’aquests treballadors considerant si aquestes són físiques o motrius, sensorials, cognitives i/o psicològiques, adequant les instal·lacions i el lloc de treball que ocuparan.

 

Bones pràctiques per millorar la diversitat i inclusió en la teva empresa

Des d’egarsat, en l’àmbit de les nostres activitats preventives, tenim l’objectiu d’ajudar a comprendre a les nostres empreses, la prevenció de riscos laborals des de la sensibilització en l’atenció en la diversitat, garantint per a aquest personal, de la mateixa manera que a la resta de la plantilla, llocs de treball accessibles i segurs aplicant i complint amb la normativa vigent.

Físiques

  • Espai. Les zones de pas i passadissos han de tenir una amplària lliure de 90cm, així com espais per canvi de direcció mínim d’150cm. Considerar el tipus de portes, el tipus i l’altura dels seus tiradors, etc.
  • Escales amb amplària mínima de 100 cm i amb passamans que serveixin com a punt de suport.
  • Considerar la ubicació del lloc de treball. Plantejar si cal accedir algun pis, per on s’accedeix, si hi ha rampes o ascensors que facilitin l’accés, la possible existència de graons aïllats, etc.
  • Ascensor. Ha de disposar de les dimensions d’altura i profunditat adequades, així com un perfecte anivellament entre la cabina de l’ascensor i la zona de sortida.
  • Zones comuns (menjador, serveis, etc.). Condicionament dels espais (aixeteria a l’altura, espai, etc.).
  • Tenir previst en el pla d’emergència com mobilitzar o evacuar aquest personal, considerant si és necessari utilitzar ajudes tècniques adequades o ajuda de terceres persones.

Deficiències sensorials visuals

  • Canal de comunicació. Establir com es transmetrà la informació al treballador. Aquesta haurà de comunicar-se oralment al treballador.
  • Senyalitzar els elements com poden ser portes de vidre de manera que hi hagi contrast.
  • Senyalitzar, el principi i la fi. Allargar els passamans més enllà que l’escala. Graons amb vores pintades més clares, etc.
  • El sistema d’avisos davant una emergència ha de ser acústic, a més que pugui ser també visual per a la resta de treballadors.
  • Qualsevol senyal o informació important (botonera de l’ascensor, cartell informatiu de tipus de sala, instrucció de treball, etc.) ha d’estar en braille i autorelleu.
  • Els canvis d’objectes, mobiliari del lloc del treballador, etc. ha de ser comunicat al propi treballador.
  • Ha d’haver-hi contrast entre sòl- parets- escales-mobiliari.
  • Tenir previst en el pla d’emergència com mobilitzar o evacuar aquest personal, considerant si és necessari utilitzar ajudes tècniques adequades o ajuda de terceres persones.

Deficiències sensorials auditives

  • El sistema d’avisos d’emergència ha de ser visual, a més que pugui ser també acústic per a la resta de treballadors.
  • Si existeix zona on circulen vehicles, ha de controlar-se el risc d’atropellament.
  • Qualsevol maquinària amb un sistema d’avisos auditius, ha de contemplar també un sistema visual.
  • Tota comunicació ha de realitzar-se per escrit.
  • Adequar la zona de treball perquè aquesta sigui oberta amb suficient control visual.
  • Tenir previst en el pla d’emergència com mobilitzar o evacuar aquest personal, considerant si és necessari utilitzar ajudes tècniques adequades o ajuda de terceres persones.

Intel·lectuals

  • Tota la comunicació, informació i formació serà amb un llenguatge fàcil i adequat al treballador.
  • Tenir previst en el pla d’emergència com mobilitzar o evacuar aquest personal, considerant si és necessari utilitzar ajudes tècniques adequades o ajuda de terceres persones.
Recomanacions útils per garantir la seguretat

Les bones pràctiques adoptades per la Federació Ecom revelen com, el més important, és la capacitat de decidir per un mateix, sent aquesta la que ha de potenciar-se, dotant a les persones de les eines necessàries que els permeti portar una vida en igualtat d’oportunitats, tal com estableix la Declaració Universal de Drets Humans.

Espais de treball

Els espais de treball han de ser 100% inclusius, assegurant l’ordre, la neteja i l’eliminació d’obstacles que puguin dificultar el pas a persones amb mobilitat reduïda o baixa visió.

Pla d’emergència

El pla d’emergència ha de ser igualitari per a totes les persones de l’organització. Es distribuiran les evacuacions per equips, assignant persones que puguin col·laborar entre si a fi de posar-se fora de perill. Si, per exemple, a l’equip hi ha una persona que necessita cadira de rodes, els seus companys d’evacuació han d’estar preparats i formats per sortir amb aquesta persona (incloses escales si fos necessari), sense desprendre-la de la seva cadira.

Formació i comunicació

Sistemes de videoconferència adaptats per a baixa visió o audició.

Utilització pel material de sensibilització i formació escrita de l’eina PDF accessible. Es tracta d’una mena de PDF que permet una ampliació per sobre l’estàndard, alhora que és compatible amb els lectors de veu. Pantalles de visualització de dades amb lectors de text i contrastos de pantalla diferents en funció de la necessitat.

Text alternatiu en comunicacions. També dit “etiqueta alt”, és un atribut HTML que descriu una imatge. Això permet als softwares de lectura a descriure les imatges per als lectors amb discapacitat visual.

En el cas de les deficiències intel·lectuals, és recomanable la col·laboració del departament de prevenció i/o recursos humans, amb els centres de salut mental, associacions, possibles orientadors laborals, família…

Formació en atenció a la diversitat de tota l’entitat, així com de la xarxa de clients, proveïdors i possibles col·laboradors que tinguin contacte amb la plantilla.

Avaluació de riscos

Augmentar la periodicitat en l’avaluació d’aquests llocs de treball a fi de detectar necessitats d’adaptació o canvi.

Especial atenció a les avaluacions psicosocials. Important posar el punt en el sentiment de pertinença i d’equip, factor clau per a la total eliminació de conductes discriminatòries que puguin posar en perill la integració de les persones amb necessitats especials.

Gestió de la comunicació i les relacions interpersonals

Personal amb dificultat de comunicació:

  • Evitar prejudicis o idees preconcebudes
  • No deduir incapacitats, no pressuposar el que poden o no poden fer
  • Respectar les seves decisions, tractar a la persona segons l’edat que té, fugint dels paternalismes
  • No assumir responsabilitats que no ens corresponen
  • Establir complicitats
  • No parlar com si no fossin presents
  • Respectar el ritme, no posar-se nerviós, escoltar amb atenció i parlar en un to de veu normal
  • Promoure al màxim la participació
  • Evitar relacions de dependència, establir sistemes de comunicació alternativa

Persones usuàries de cadira de rodes

  • Col·locar-nos en el seu camp de visió, facilitant una postura còmoda per a la comunicació
  • No iniciar la marxa empenyent la cadira, sense avisar
  • No deixar la cadira contra la paret mentre demanem informacions o realitzem gestions
  • No penjar res de la cadira
  • Preguntar abans d’oferir ajuda (què necessita i com ajudar)
  • Preveure les necessitats d’espai i mobilitat perquè la persona no necessiti ajuda

Usuaris de bastons i crosses

  • Mai agafar del braç
  • Evitar o avisar sobre el terra relliscós o mullat
  • En cas d’espera, procurar seient. Si la resta de persones està dret, facilitar banc alt. Ha d’estar a la mateixa altura que la resta
  • Si sol·licita ajuda, oferir-la pel costat menys afectat
  • Consultar necessitats especials
  • Preguntar com ajudar abans de fer-ho
La gestió preventiva orientada a la inclusió i atenció a la diversitat
  • Potenciació de l’economia i l’apoderament
  • Respecte del ritme
  • Capacitat de comunicació i escolta activa
  • Suport i acompanyament a la persona amb discapacitat i a les seves famílies en la cerca de solucions
  • Fomentar el suport i la tutoria entre iguals
  • Fomentar la co-gestió i responsabilitat dels departaments d’atenció a les persones

“La discapacitat és una característica de la persona, però no és, ni molt menys, la que la defineix”

Bibliografia

  • Llista de comprovació d’avaluació de riscos per a treballadors discapacitats elaborada per l’INSHT.

 

Equip de Gestió Preventiva

Direcció de Gestió del Mutualista