Què és un emprenedor?
Aquesta paraula prové del francès entrepreneur (pioner) i es refereix a la capacitat d’una persona per a fer un esforç addicional per aconseguir una meta o objectiu. Un emprenedor és tota persona que aplica i desenvolupa una idea o oportunitat de negoci, amb el suport de recursos, assumint uns certs riscos econòmics.
L’actual pandèmia per Covid-19 ha propiciat un profund canvi en el model de negoci de les emprenedories, incrementant l’ús d’eines digitals i diverses plataformes multimèdia per a atendre els clients a distància (en línia), gestió del personal a distància (teletreball), així com la reposició d’inventari i logística, entre altres aspectes. Ús de xarxes socials, mètodes de pagament en línia, accessos remots a sistemes. Tot això ha permès l’adquisició de noves habilitats per a la gestió i desenvolupament de negocis i emprenedories, contribuint d’aquesta manera a incrementar la seva productivitat, impulsant la innovació i creativitat.
Ser treballador o emprenedor?
L’educació tradicional ens ha guiat a estudiar, aconseguir un títol acadèmic i trobar una ocupació estable per a aplicar els coneixements adquirits i subsistir econòmicament. És un esforç que mereix un especial reconeixement i un gran aplaudiment, però si et converteixes en un emprenedor, podràs desenvolupar una idea de negoci que t’entusiasmi, et permeti guanyar diners, administrar el teu temps i convertir-te en el teu propi cap.
El 35% de les persones menors de 30 anys volen crear el seu propi negoci, segons una enquesta de TRIVU*.
*Assessoria de RH i empresarials. Activistes de Talent Jove
Mites infundats sobre l’emprenedoria
Aquests mites afecten la decisió de desenvolupar i impulsar una idea de negoci, especialment en temps de crisi. Esmentem alguns d’ells:
- Cal tenir amplis coneixements i experiència prèvia.
- Es requereix d’un enorme capital per a iniciar una emprenedoria.
- Cal efectuar tràmits interminables.
- Por al fet que la idea d’emprenedoria sigui copiada o plagiada.
- Cal tenir un producte o servei absolutament innovador.
Certament no n’hi ha prou amb tenir una idea de negoci i creure que en molt poc temps obtindrem òptims nivells de guanys. Es requereix preparació, capacitació i formació per a plasmar una iniciativa d’emprenedoria.
Quin és el perfil d’un emprenedor?
Ser emprenedor no implica solament disposar d’un capital i recursos per a iniciar una emprenedoria. Hem de tenir una idea clara de negoci, conjuminat a unes certes qualitats que contribueixin a l’èxit d’aquesta iniciativa:
- Iniciativa i creativitat: com a valor agregat per a contribuir a l’èxit del negoci.
- Adaptabilitat i assimilació davant els canvis: durant l’inici d’una emprenedoria poden sorgir canvis i imprevistos, havent d’efectuar els ajustos pertinents.
- Formació contínua: és de summa importància la capacitació i l’ensinistrament per a l’adquisició de les eines necessàries per a l’emprenedoria.
- Ambició i esperit de superació: amb visió de futur en el negoci que s’està implementant.
- Creació de solucions innovadores amb impacte social: no es tracta solament de forjar un negoci propi per a generar guanys, sino que cal fer-lo deixant una petjada en la societat.
- Capacitat de delegació i de presa de decisions: davant les vicissituds del negoci i de l’entorn.
- Habilitat comercial i de negociació: com a avantatge competitiu en l’àrea de vendes (béns o serveis).
Igualment es destaquen altres qualitats, com ara: lideratge, comunicació, autoconfiança, control emocional i transparència.
En l’actualitat trobem a generacions de joves emprenedors que han sorgit gràcies al desenvolupament tecnològic i la digitalització de l’economia: els Millennials i la Generació Z. Són considerades generacions digitals, híper connectades i amb elevats valors socials i ètics. Posseeixen una preparació de grau superior o universitari i molts s’han convertit en emprenedors amb idees noves, moltes de les quals han estat premiades i reconegudes.
El 82% de les i els joves d’entre 23 i 30 anys vol un treball que l’apassioni i el 58% cerca una ocupació que permeti conciliar la vida laboral amb la personal, segons una enquesta de TRIVU.
Com iniciar una emprenedoria?
És aconsellable buscar l’orientació i suport de mentors i experts en l’àrea, així com conèixer les experiències d’altres emprenedors en els seus inicis, i és bàsic seguir les següents recomanacions molt útils per a iniciar un negoci:
- Defineix la proposta de valor: el primer pas és analitzar la idea de negoci o emprenedoria i determinar si satisfà les necessitats o problemes en el mercat, si és innovadora.
- Estableix un pla: la planificació és la base fonamental de l’emprenedoria. Realitza un estudi de mercat i d’estructura, per a desenvolupar el teu model de negoci amb una visió realista i sobretot realitzable.
- Forma un equip de treball: envolta’t de persones que secundin i impulsin la teva idea d’emprenedoria o projecte empresarial, aportant experiència i coneixements.
- Creu en tu: has de tenir la ferma convicció que la teva emprenedoria serà reeixida en el mercat, atraient a possibles inversors i clients.
- Busca suport: esbrina informació sobre entitats, institucions i organitzacions que ofereixen suport a emprenedors: ajudes econòmiques, mentories, formació o capacitació. Això contribuirà positivament en el creixement i consolidació de la teva iniciativa de negoci.
Els inversors privats, mitjans de comunicació, organitzacions i fundacions vinculades a l’emprenedoria exerceixen un paper fonamental, per a secundar i impulsar als nous emprenedors.