Dia Mundial de la Creativitat i la Innovació

El Dia de la Creativitat i la Innovació, és una iniciativa global que van triar les Nacions Unides, per a celebrar cada any el dia 21 d’abril, amb l’objectiu d’incentivar el pensament creatiu multidisciplinari, per aconseguir el futur sostenible que desitgem. Apreciar la importància de la creativitat i de la innovació en el món actual i fomentar la creació d’idees originals, ens anima a pensar de manera diferent i posa de manifest tot el potencial creatiu de les persones a escala mundial.

El fet de generar noves idees i, per tant, noves solucions, és important en qualsevol àmbit: social, econòmic, ambiental, polític, tecnològic, empresarial…

Què s’entén per creativitat i innovació?

La creativitat es refereix a idees o pensaments nous, i perquè es concretin, és necessària la posada en marxa de plans innovadors que es transformin després en una realitat palpable.

Hi ha persones amb més facilitat a l’hora de ser creatius, ja que posseeixen unes certes qualitats que els fan tendents a això. A aquestes persones la creativitat els sol sorgir en qualsevol moment i en qualsevol circumstància del seu dia a dia. Però per a altres persones és necessari exercitar i desenvolupar aquestes habilitats. Algunes recomanacions per a això són:

  • Força’t a ser més observador.
  • Surt de la teva zona de confort i prova noves coses.
  • Treu partit de la teva pròpia experiència i observa a la teva competència.
  • Informa’t. Procura estar al dia amb totes les tendències del sector en el qual et mous.

A escala empresarial existeixen eines que ens poden ajudar en el procés creatiu. 

Les més conegudes són:

  • El brainstorming o tempesta d’idees, desenvolupada per Alex Osborn en els anys trenta, consisteix a fer una reunió amb els companys, dirigida per un responsable que guiarà al grup. L’objectiu és crear un intercanvi de noves idees sense ordre ni filtre i, per tant, cap és desestimada al principi, encara que sembli molt eixelebrada.
  • De l’Impossible al Possible (Impossible to Possible): és una tècnica d’ideació que fomenta la generació d’idees sobre un tema o problema determinat, mitjançant la visualització de la situació des de diferents perspectives. El que provoca és que sorgeixin noves alternatives de solució. Aquesta tècnica pot ser molt útil en situacions de “bloqueig” o “resistència” en el desenvolupament de productes o serveis en les empreses.
  • Memòria Futura, es diu així perquè s’utilitza la memòria per a parlar sobre el futur. Aquesta tècnica ens permet la visualització del tipus específic de realitat que vols atreure a la teva vida. És a dir, usem la memòria amb la idea de projectar cap endavant. Consisteix a fer un viatge al futur i visualitzar l’èxit del projecte o de la tendència en un període entre 1 i 3 anys.
  • Els mapes mentals. Recomanada per a resoldre problemes complexos. L’objectiu és ordenar les idees en el cervell i poder presentar-les de manera visual per a la seva millor comprensió. És una tècnica de caràcter gràfic que consisteix a fer servir una paraula o concepte clau com a punt de partida i anar augmentant les idees en forma de branques d’arbre o d’estructura radial. Es tracta de facilitar la comprensió d’una qüestió o dificultat i ajudar a la seva interpretació.

Disposar d’una bona idea no és sinònim d’èxit, però, fins i tot sent un fracàs, sempre és un bon aprenentatge.

La Innovació, que no és el mateix que la invenció (“crear, dissenyar, idear o produir alguna cosa nova que abans no existia”), és “canviar les coses introduint novetats”. Innovar és l’art de convertir les idees i el coneixement en productes o serveis que el mercat valori. És a dir que després de la idea es materialitzin en una cosa concreta.

Segons Kumar Nochur, consultor i educador amb més de vint anys d’experiència en el camp de la implementació de la innovació, existeixen tres tipus diferenciats d’innovadors:

  • Els generadors d’idees: Són aquells que conceben les idees creatives, és a dir els creatius.
  • Els facilitadors: Són aquells que ajuden a crear les condicions necessàries per a executar la idea.
  • Els promotors: Són aquells que assumeixen la responsabilitat d’executar les idees.
Creativitat i innovació com a elements claus per a la vida

Tant la creativitat com la innovació són qualitats que busquen les empreses a l’hora de contractar nous perfils i que solen anar plegats. Encara que no tots som creatius ni innovadors per naturalesa, aquests dos actius, són habilitats o qualitats humanes, que la majoria de les persones posseeixen, però que molts desconeixen i que podem millorar a través d’algunes eines o exercicis que, han resultat molt efectius, tenint constància, disciplina i motivació.

Implementar la creativitat i innovació en l’àmbit laboral

Per a generar noves idees dins de l’empresa s’ha de definir bé l’objectiu: si no es conceptualitza el problema correctament, la resta del procés creatiu no funcionarà. Abans de començar, els treballadors que participin en el projecte haurien de conèixer què és el que es vol canviar, millorar o solucionar. Per a això caldrà triar a les persones que formessin part del projecte amb els llocs i les activitats a desenvolupar.

Recomanacions
  • Formar un equip responsable de la innovació: aquest grup de treball haurà de compondre’s de persones inquietes, si pot ser que provinguin de diferents disciplines.
  • Deixar a un costat el pensament rutinari: en moltes ocasions ens deixem portar pel dia a dia i completem les nostres tasques en “mode de pilot automàtic”, especialment si treballem en grans corporacions amb rols molt determinats i específics.
  • Motivar als membres de l’equip: com més motivat es trobi l’equip, és més probable que sorgeixin idees creatives. Som més creatius si compartim un objectiu comú.
  • Crear un clima de llibertat: molts empleats poden arribar a sentir temor a ser ridiculitzats per pensar diferent. Els entorns professionals en els quals els membres se senten segurs són més productius en termes de creativitat.
  • Generar una certa polèmica amb les noves idees, si no és possible una bona idea, descartar-la o deixar-la aparcada per a un altre moment.
  • Involucrar als teus clients i proveïdors en el procés: especialment, els clients són els que millor coneixen els teus productes i poden donar-te noves idees.
  • Fomentar el networking: si generes espais en els quals les persones de l’equip poden intercanviar impressions, estaràs afavorint la creació de noves idees.

Combinant aquestes tècniques generaràs el clima propici per a llançar nous productes i serveis o modificar processos de treball que s’havien quedat obsolets.

I recorda sempre que la por al fracàs és el principal fre a la creativitat.

 
Si t’ha agradat la lectura, et recomanem els nostres següents articles relacionats: