L'entrada en vigor del Registre de Jornada de Treball

El Registre de la Jornada de Treball entra en vigor el 12 de maig de 2019

 

El Reial Decret Llei 8/2019, de mesures urgents de protecció social i de lluita contra la precarietat laboral en la jornada de treball, aprovat pel Govern el passat 8 de març i convalidat el 3 d'abril per la Diputació Permanent del Congrés dels Diputats, modifica l'article 34 de l'Estatut dels Treballadors i l'article 7 de la Llei d'Infraccions i Sancions de l'Ordre Social, tots dos relacionats amb el registre de la jornada de treball i la seva obligatorietat.

 

Quines obligacions estableix la nova norma de registre de la jornada dels treballadors?

  • Garanteix el registre horari de la jornada, que haurà d'incloure l'horari concret d'inici i finalització de la jornada de treball de cada persona treballadora, sense perjudici de la flexibilitat horària.
  • Organitzar i documentar el registre de jornada, bé sigui mitjançant negociació col·lectiva o acord d'empresa, o, en defecte d'això, mitjançant decisió de l'empresari prèvia consulta amb els representants dels treballadors en l'empresa.
  • Conservar els registres durant 4 anys, tenint-los a la disposició de les persones treballadores, dels seus representants legals i de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

 

Com afecta als treballadors?

 

L'objectiu de la norma no és obligar al fet que els treballadors fitxin de manera rígida tots els dies, sinó protegir la seva salut i garantir la realització de la jornada legalment establerta, posant fi a les hores extres no remunerades i evitant abusos que es continuen produint en determinats sectors. La reducció dels descansos per sota de l'exigit per la llei aboca al treballador a la falta d'atenció, esgotament i pèrdua d'interès, factors que influeixen decisivament en la producció d'accidents de treball.

Si bé és cert que aquest registre podrà utilitzar-se per part de l'empresa amb efectes sancionadors, serà imprescindible que aquesta hagi informat degudament a l'empleat del sistema implementat i de la finalitat per a la qual podrà utilitzar-se aquesta informació. Els possibles perjudicis (acomiadaments, suspensions d'ocupació i sou, etc.) no vénen estipulats en el nou decret llei, sinó que estan previstos en els convenis col·lectius, en els quals sol haver-hi una secció que recull les sancions per enderreriments injustificats i faltes d'assistència.

La comunicació interna és fonamental a l'hora d'adaptar-se a mesures com aquesta, que en un primer moment poden interpretar-se de manera negativa pels treballadors. L'empresa haurà d'afavorir una comunicació directa, en la qual la plantilla pugui fer les preguntes que li sorgeixin i en la qual s'expliqui el procés de la manera més senzilla possible.

 

Com afecta a les empreses?

 

La falta d'instruccions específiques més enllà de l'obligació genèrica de dur a terme el registre, ha donat lloc a confusions entre les empreses, que lamenten la manca d'una regulació més detallada.

La majoria de les empreses pensen que és complicat controlar als qui treballen fora de la seu de l'empresa, desconeixen els mètodes de control que poden aplicar i miren amb recel les sancions que comportarà incomplir la norma. A més, suposarà un augment de la càrrega de treball administratiu, la qual cosa ocasionarà un augment de despesa i molèsties, especialment per a les mitjanes i petites empreses. Tenint en compte que estem immersos en un procés de transformació digital a nivell empresarial, la seva adopció suposarà un esforç tecnològic i econòmic per a les empreses.

D'altra banda, l'obligació de registre introduïda no contempla cap solució o regla especial atesa la multiplicitat de tipus de jornada existents, sinó que s'imposa uniformement i sense excepcions, d'aquí la necessitat que la regulació tingui en compte les noves formes i diferents víes de prestació de serveis, com el teletreball, el networking, etc.

La Inspecció de Treball podrà investigar i sancionar en cas d'incompliment

 

El Reial Decret Llei 8/2019 ha modificat l'article 7.5 de la Llei d'Infraccions i Sancions de l'Ordre Social (LLISOS), per a tipificar expressament com a infracció greu la transgressió de les normes en matèria de registre de jornada, la qual cosa suposarà sancions administratives de 626 euros i 6.250 euros.

Totes aquelles empreses que no hagin posat en marxa amb efectes del 12 de maig el registre de la jornada de treball dels seus treballadors, podran ser investigades i sancionades per part de la Inspecció de Treball. Encara que no es preveu que hi hagi una recerca massiva per part de l'organisme competent, és possible que es fixi en sectors on històricament hi ha més incompliments en matèria de jornada, com el sector de l'hostaleria o la restauració.

Davant la visita de la Inspecció de Treball a l'empresa, l'empresa haurà de tenir preparada i actualitzada la següent documentació:

  • Informes degudament lliurats als treballadors, on  constin les entrades i sortides, si han realitzat o no hores extres, etc. Caldrà la revisió dels informes i correcció dels mateixos davant possibles errors, com fitxar una sortida per una entrada i a la inversa o oblidar-se de fitxar en sortir.
  • Davant la realització d'hores extres, aquestes hauran de constar en la nòmina del mes respectiu.
  • Dades específiques i tècnics de l'aplicació de fitxatge, vídeos de les càmeres que pot tenir el lloc de treball, informació i discs durs d'ordinadors, etc. Tot això respectant la legalitat sobre el dret d'intimitat i la privacitat dels treballadors.

En cas de tenir algun dubte o desitjar més informació sobre aquest tema, pots posar-te en contacte amb el teu Gestor de Servei de referència o enviar un e-mail a egarsatresponde@egarsat.es.